- Xpert Desk
- 073 - 61 59 999
- xpertdesk@othersideatwork.nl
- Xpert Support Center
Het beheren van verzuim binnen een organisatie is niet alleen een taak voor de HR-afdeling. Leidinggevenden spelen ook vaak een cruciale rol in dit proces doordat zij in de regie op het verzuim zijn. Door proactief en betrokken te zijn bij het verzuimbeheer zal een leidinggevende vroegtijdig (langdurig) verzuim kunnen signaleren en hierop kunnen acteren. De rol van een leidinggevende is dan ook van onschatbare waarde. Maar hoe ondersteun je een leidinggevende hier nu effectief in vanuit HR? Hier zijn enkele manieren waarop je dit kunt doen.
1. Bewustzijn en training
Een leidinggevende moeten worden uitgerust met de nodige kennis en tools om verzuim effectief te beheren. Dit omvat training over relevante wet- en regelgeving, het herkennen van tekenen van verzuim en het begrijpen van de procedures binnen het bedrijf met betrekking tot verzuim.
2. Proactieve communicatie
Een proactieve benadering is essentieel. Het is dus van belang dat jouw leidinggevende een open communicatielijn handhaaft met zijn of haar teamleden. Dit houdt in dat er een omgeving wordt gecreëerd waar medewerkers zich comfortabel voelen om over eventuele problemen te praten die tot verzuim kunnen leiden.
3. Ondersteuning en follow-up
Is een medewerker ziek? Dan is het van belang dat de leidinggevende nauw contact houdt met de medewerker. Door regelmatig contact kan de voortgang van het herstelproces worden bespoedigd door ondersteuning te bieden en indien nodig aanpassingen aan het werk of de werkomgeving voor te stellen.
4. Opstellen van duidelijke procedures
Het hebben van duidelijke procedures en protocollen voor het melden van verzuim is essentieel. Een leidinggevende moeten niet alleen op de hoogte zijn van deze procedures, maar ook in staat zijn om ze effectief toe te passen.
5. Samenwerking met HR
Een effectieve leidinggevende werkt nauw samen met HR-teams om de best mogelijke ondersteuning te bieden aan medewerkers die met verzuim te maken hebben. Het is daarom handig om in een verzuimproces regelmatig overleg te plannen over de voortgang van een dossier.
Pas jij dit al toe? En wist je dat een verzuimsysteem je kan helpen bij het ondersteunen in deze taken? Zo biedt een verzuimsysteem vaak deskundige informatie en praktische tips om te raadplegen rondom wet- en regelgeving om de leidinggevende te ondersteunen. Ook geeft een verzuimsysteem meldingen wanneer bepaalde taken door een leidinggevende moeten worden uitgevoerd. Door het inrichten van protocollen komen dan de juiste taken automatisch bij een leidinggevende terecht, zo weet je dat altijd de juiste procedures worden gevolgd. Als HR-afdeling is ook het belangrijk om vinger aan de pols te houden bij (dreigend langdurige) verzuimsituaties. Dit bijhouden is vaak een tijdsintensieve taak. Binnen Xpert Suite kan de HR-afdeling een melding krijgen als taken te laat of niet zijn uitgevoerd, waardoor de samenwerking kan worden opgezocht met de leidinggevende rondom de voortgang van een verzuimdossier.
Bekijk dan of jouw verzuimsysteem voldoende aansluit op de wensen van jouw leidinggevenden. Nieuwsgierig hoe de Xpert Suite werkt voor een leidinggevende? Bekijk hier hoe hij of zij in Xpert Suite eenvoudig een ziekmelding kan doen.
Wil je eens met iemand verder praten over de mogelijkheden van Xpert Suite of hoe jij jouw leidinggevende meer kunt helpen met ons verzuimsysteem? Wij vertellen je er graag meer over. Laat je gegevens achter via onderstaande knop en we nemen contact met je op!
Onlangs gaven we een webinar Grip op verzuim voor Werkgevers over de mogelijkheden van Xpert Suite. In 45 minuten leiden we je rond. Kijk het webinar hier terug>>>